Με αφορμή την δημοσιοποίηση της ΚΥΑ για τα «ΜΙΚΡΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ», και την μέχρι τώρα προσπάθεια του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης (με τον προηγούμενο Υπουργό), να τα παρουσιάσει ψευδώς ως την λύση στα προβλήματα του κτηνοτροφικού κλάδου κρίνουμε απαραίτητο να δημοσιοποιήσουμε την άποψη μας για αυτά. Θα εξηγήσουμε παρακάτω τους λόγους που το πρόγραμμα για τα μικρά σχέδια βελτίωσης είναι χωρίς αμφιβολία αντιοικονομικό και αντιαναπτυξιακό.
Ας πάρουμε για παράδειγμα μια ολοκληρωμένη επιχειρηματική επένδυση για κτηνοτροφική μονάδα 250 αιγοπροβάτων, που περιλαμβάνει αρμεκτική μηχανή 24 θέσεων, κτίριο αρμεκτηρίου 75μ2, θηλαστική μηχανή, σιλό 10 κυβικών, ποιμνιοστάσιο
Το επιλέξιμο κόστος των παραπάνω επενδύσεων είναι περίπου 225.000€ στην περίπτωση των κανονικών σχεδίων βελτίωσης ζωικής και η επιδότηση φτάνει στα 135.000€, ενώ αντίθετα στα μικρά σχέδια το όριο είναι στα 50.000€ και η επιδότηση στο μέγιστο 30.000€. (η ανάλυση των παραπάνω είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου).
Είναι φανερό ότι για μία ολοκληρωμένη επένδυση σύγχρονη και αποδοτική είναι απαραίτητο να υποβληθεί φάκελος στα κανονικά σχέδια βελτίωσης ζωικής παραγωγής. Ακόμη και στην περίπτωση όμως που κάποιος θα επιλέξει να μετατρέψει μία υπάρχουσα αποθήκη σε αρμεκτήριο, το κόστος των 55€ ανά τετραγωνικό είναι τουλάχιστον γελοίο. Το πραγματικό κόστος για μετατροπή σε αρμεκτήριο φτάνει στα 180 € ανά μέτρο τουλάχιστον (εκσκαφές, επιχωματώσεις σκάμματος, πλακάκια σε δάπεδο και σε τοίχους, πάνελ σε στέγη αν είναι λαμαρίνα, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις τριφασικού ρεύματος, υδραυλικές εγκαταστάσεις σύνδεσης με σύστημα βόθρων κτλ.). Άρα μιλάμε για ένα κόστος 13.000-15.000 € εκ του οποίου επιλεξιμα θεωρούνται μόνο τα 4.400 €! Αυτό το οποίο πολύ βολικά δεν θεώρησε απαραίτητο να ενημερώσει ο κ. Υπουργός είναι ότι και τα υπάρχοντα αλλά και τα νέα κτίρια είναι υποχρεωτικό να έχουν οικοδομική άδεια, και σε περίπτωση που γίνει αλλαγή χρήσης ακόμα και αν υπάρχει η άδεια πρέπει να γίνει υποβληθεί φάκελος αλλαγής χρήσης στην πολεοδομία. Αυτό συνεπάγεται έξοδα που κυμαίνονται από 3.000 έως 5.000 € τουλάχιστον (στην περίπτωση υφιστάμενων κτιρίων) τα οποία ΔΕΝ ΕΠΙΔΟΤΟΥΝΤΑΙ. Κατόπιν πρέπει να εκδοθεί Άδεια Λειτουργίας της εκμετάλλευσης. Κόστος γύρω στα 1.500 € το οποίο ΔΕΝ ΕΠΙΔΟΤΕΙΤΑΙ. Το κόστος σύνδεσης με το δίκτυο της ΔΕΗ ΔΕΝ ΕΠΙΔΟΤΕΙΤΑΙ άρα υποχρεωτικά πρέπει να γίνει αγορά γεννήτριας η οποία θα λειτουργεί συνεχώς και θα καταναλώνει τεράστια ποσότητα καυσίμου για να λειτουργεί εκτός από το αρμεκτικό και η παγολεκάνη η οποία είναι απαραίτητη ώστε να είναι ο κτηνοτρόφος δικαιούχος του ποιοτικού πριμ. Αν επιλέξει κάποιος να αγοράσει θηλαστικό θα πρέπει να φροντίσει από την τσέπη του να κατασκευάσει χώρο θηλασμού για να μην δει τα νεογέννητα αμνοερίφια να πεθαίνουν κατά δεκάδες από διάρροιες και άλλες ασθένειες. Κόστος ανέγερσης θηλαστηρίου 15.000-17.000 € (και άλλα 4.000-5.000 € άδεια οικοδομής) το οποίο ΔΕΝ ΕΠΙΔΟΤΕΙΤΑΙ.
Αν υπολογίσουμε τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα ότι ακόμα και στην πιο απλή και οικονομική, αλλά απολύτως αντιαναπτυξιακή και πρόχειρη λύση, το κόστος φτάνει στα 100.000 € (μετατροπή κτιρίου, αρμεκτική μηχανή, παγολεκάνη, θηλαστικό και κτίριο θηλαστηρίου, γεννήτρια, σύστημα βόθρων, άδειες οικοδομής, άδεια λειτουργίας) εκ τον οποίων επιλέξιμα στην καλύτερη περίπτωση θα θεωρηθούν τα 50.000 € και η επιδότηση θα είναι 25.000 € (με 50%).
Δεν θα παραλείψουμε να αναφερθούμε στο ότι ένας κτηνοτρόφος που θα ενταχθεί στα μικρά σχέδια θα πρέπει να ξεχάσει τα κανονικά σχέδια βελτίωσης ζωικής για τρία χρόνια μετά την αποπληρωμή του προγράμματος του. Αυτό είναι αρκετό για να φτάσει μέχρι τη λήξη του Δ΄ΚΠΣ. Έτσι λοιπόν η μοναδική επιδότηση που θα πάρει από ένα ολόκληρο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης είναι τα ψίχουλα των 25.000€ του κ. Αλέξανδρου Κοντού.
Αυτά είναι τα περίφημα μικρά σχέδια βελτίωσης, το πιο αναχρονιστικό επενδυτικό μέτρο που εκδόθηκε ποτέ. Ένα μέτρο που θα οδηγήσει στην οικονομική καταστροφή πλήθος κτηνοτρόφων που θα συνειδητοποιήσουν στην πορεία ότι τα 25.000€ δεν φτάνουν ούτε για πασατέμπο.
Ο κ. Αλέξανδρος Κοντός δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για κανέναν κτηνοτρόφο. Ήδη είναι εκτός κυβέρνησης αλλά οι συνέπειες της πολιτικής του θα βαρύνουν για χρόνια το σύνολο του αγροτικού τομέα και πολύ περισσότερο τους κτηνοτρόφους.
Η μοναδική πολιτική του τέως Υπουργού ήταν να χαρίζει προνόμια στις Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών για να λειτουργούν ως προστατευτικό ανάχωμα στην οργή των γεωργοκτηνοτρόφων για την πολιτική του. Στην πραγματικότητα οι Ενώσεις επί υπουργίας Κοντού άφησαν στην άκρη τις αρχές του Αγροτικού Συνεργατισμού και μετατράπηκαν σε επιχειρήσεις που παράγουν υπερκέρδη σε βάρος των μελών τους που πασχίζουν να τα βγάλουν πέρα με την αλλοπρόσαλλη πολιτική που έχει επιδείξει μέχρι στιγμής το Υπουργείο Γεωργίας.
Τις παραπάνω ενστάσεις μας θα τις εκθέσουμε με επιστολή μας στον νέο Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Χατζηγάκη όπου και θα αναφέρουμε όλα τα πραγματικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν ή εντάθηκαν κατά τα προηγούμενα χρόνια:
1. Καθυστέρηση των πληρωμών των δεύτερων δόσεων του πριμ των Νέων Γεωργών μέχρι και ενάμισι χρόνο.
2. Καθυστέρηση των πληρωμών των Σχεδίων Βελτίωσης Ζωικής μέχρι και ένα χρόνο. Ωστόσο οι επιταγές και τα δάνεια των δικαιούχων τρέχουν και τελικά οι τόκοι τρώνε ένα μεγάλο μέρος της οικονομικής ενίσχυσης.
3. Καθυστέρηση των εγκρίσεων των Σχεδίων Ζωικής του 2005 μέχρι και το Σεπτέμβριο του 2007. Αντίθετα τα Σχέδια Βελτίωσης Φυτικής που τα διαχειρίζονταν οι Περιφέρειες εγκρίθηκαν μέχρι το τέλος του 2006.
4. Απώλεια δύο χρόνων από το Δ΄ ΚΠΣ χωρίς ούτε μία προκήρυξη σημαντικών προγραμμάτων. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις τελευταίες προκηρύξεις: Σχέδια Βελτίωσης το 2005, Νέοι Γεωργοί το 2006, Πρόωρη Συνταξιοδότηση το 2006, Βιολογική Γεωργία το 2006, Βιολογική Κτηνοτροφία το 2006.
5. Καθεστώς ομηρίας των παραγωγών από τις Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών που επιβάλλουν χαράτσι στις επιδοτήσεις των παραγωγών μέχρι και 900 € κάθε χρόνο για την εκτύπωση 30 σελίδων της Αίτησης Ενιαίας Ενίσχυσης. Ας μην ξεχνάμε ότι όσα χρόνια οι επιδοτήσεις διδόντουσαν από τις Διευθύνσεις Γεωργίας δεν υπήρχε καμία επιβάρυνση. Μια ΕΑΣ με 15000 παραγωγούς εισπράττει περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. Που πάνε αυτά τα χρήματα; Γίνεται κανείς έλεγχος στα οικονομικά τους στοιχεία;
6. Συνεχείς προειδοποιήσεις και πρόστιμα που έχουν φτάσει μέχρι και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ , για λάθη και ατασθαλίες στο σύστημα ΟΣΔΕ λόγω της ανικανότητας των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών να το διαχειριστούν σωστά. Υπάρχει νέα προειδοποίηση της Ε.Ε. για οριστική μείωση 10% του συνόλου των επιδοτήσεων λόγω των παραπάνω. Γιατί το ΥΠΑΑΤ συνεχίζει με τόση ευκολία να το παραχωρεί χωρίς κανένα διαγωνισμό στις Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών;
7. Μείωση του ποιοτικού πριμ από 65€ στα 22 € ανά στρέμμα για τους πραγματικούς δικαιούχους (βιοκαλλιεργητές, παραγωγοί προϊόντων ΠΟΠ κ.α.) με την ένταξη χιλιάδων ανυποψίαστων παραγωγών σε αποτυχημένα προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης .
8. Οι αρμοδιότητες των πολυδιαφημισμένων και στελεχωμένων με επιστημονικό προσωπικό Τοπικών Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης, είναι αυτή τη στιγμή η υποδοχή αιτήσεων(!). Αυτή έκρινε ότι είναι η Αγροτική Ανάπτυξη ο τέως Υπουργός;
9. Το επίσης πολυδιαφημισμένο μέτρο των Γεωργικών Συμβούλων οδηγείται (?) στην πλήρη αποτυχία, καθώς το μοναδικό μέλημα του τέως Υπουργού ήταν να καταφέρει να προωθήσει τις Ε.Α.Σ. ως κύριους Γεωργικούς Συμβούλους. Αυτές με τη σειρά τους παραβιάζοντας κάθε κανόνα ανταγωνισμού με τους ελεύθερους επαγγελματίες, έπεισαν τους παραγωγούς ότι θα τους εντάσσουν δωρεάν, εκμεταλλευόμενες το γεγονός ότι διαχειριζόμενες τις επιδοτήσεις τους θα παρακρατούσαν το υποχρεωτικό κόστος από εκεί. Ένας άλλος λόγος είναι ότι δεν υπάρχουν – ή δεν γίνονται ορατά- ισχυρά κίνητρα για τους παραγωγούς.
Είμαστε απόλυτα σίγουροι ότι ο κ. Χατζηγάκης ως έγκριτος Νομικός αλλά και με θητεία ως Υπουργός Δικαιοσύνης θα κάνει ότι είναι δυνατόν ώστε να αρθούν οι αδικίες απέναντι στον αγροτικό και επιστημονικό κόσμο και να εφαρμοστούν τελικά οι Νόμοι του Ελληνικού Κράτους.
Τι ζητάμε από την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης:
- Να μεριμνήσει ώστε οι δικαιούχοι των αναπτυξιακών προγραμμάτων επιτέλους να πληρωθούν. Παράλληλα να θεσπιστεί ένα χρονικό διάστημα από την παραλαβή των αιτήσεων πληρωμής τους που αν ξεπεραστεί τα χρήματα που δικαιούται ο παραγωγός να τοκίζονται.
- Να προκηρυχθούν τα προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης για να μην χαθεί άλλος χρόνος από το Δ΄ΚΠΣ.
- Να αποσυρθεί η ΚΥΑ για τα μικρά σχέδια βελτίωσης για να μην οδηγηθούν στην οικονομική τους καταστροφή οι κτηνοτρόφοι που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.
- Να γίνει επιτέλους ανοιχτός μειοδοτικός διαγωνισμός για το ΟΣΔΕ και να σταματήσει το καθεστώς της παραχώρησης του συστήματος στις ανίκανες να το διαχειριστούν σωστά Ενώσεις.
- Να σταματήσουν οι παρεμβάσεις στην ελεύθερη λειτουργία της αγοράς υπέρ της ΥΠΕΡ-επιχείρησης που ονομάζεται ΠΑΣΕΓΕΣ και να γίνει επιτέλους παρέμβαση υπέρ του απλού ελαιοπαραγωγού για την συγκράτηση της τιμής του ελαιολάδου.
- Να ενεργοποιηθούν τα Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης και να τους δοθούν αρμοδιότητες επιστημονικού περιεχομένου.
Ολοκληρώνοντας, κρίνουμε σκόπιμο να υπενθυμίσουμε σε όλους τους γεωργούς και κτηνοτρόφους αλλά και στο σύνολο του αγροτικού κόσμου ότι ως Γεωπόνοι θα βρισκόμαστε πάντα δίπλα τους ως σύμβουλοι και σύμμαχοι τους, παρά τις προσπάθειες του τέως υπουργού κ. Α. Κοντού να παρουσιάσει και εμάς αλλά και άλλους επιστημονικούς κλάδους (κτηνιάτρους, μηχανικούς, λογιστές) ως εχθρούς. Όταν σε λίγο καιρό κανείς δεν θα ασχολείται με τον κ. Κοντό, εμείς θα παραμένουμε στο πλευρό του αγρότη πρόθυμοι να τον συμβουλέψουμε και να τον βοηθήσουμε όπως όλα αυτά τα χρόνια.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΣΑΡΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου